Praktisk informasjon
Halden Arena
Oppmøte, rutiner garderobesystem
Oppmøte og rutiner
-
Oppmøte 5 minutter før treningsstart
-
Inngang: Hoveddøren til Halden arena
-
Til garderobene: Fra hovedinngangen ta trappen ned 1 etasje. Finn din garderobe (1 og 9-12).
-
Alle gymnastene blir hentet av sine trenere i garderoben/gangen utenfor garderoben
-
Etter trening: Gymnastene blir fulgt til garderoben av sine trenere (og kan hentes av foresatte her ved behov). Videre vil trener hente inn nytt parti som venter i garderoben/rett utenfor garderoben.
-
Når treningen er ferdig er det viktig at man tar med seg alle eiendeler fra garderoben/turnhall, og rydder opp etter seg (søppel, m.m.), samt går ut samme vei som man kom inn i arenaen.
Garderobesystem
-
Vi har 5 garderober til rådighet
-
Garderobe 1 ligger rett ved trappen.
Garderobe 9-12 finner du forklaring på under
-
Garderobe 9-12: Fra hovedinngangen (inn til Halden arena) ta trappen ned 1 etasje. Ta til høyere (snu 180 gr.) i enden av trappen og følg gangen rett frem, her må du gå
igjennom en "rød" dør, på andre siden av denne døren kommer du til garderobene 9-12 som ligger på høyre side.
-
Garderobenummeret gymnasten skal benytte seg av står i spond appen under hvert arrangement/trening.
-
Gymnastene oppbevarer sko, ytterklær, sekk/bagger og annet de har med seg i garderobene, dette er på eget ansvar! Vi tar ikke ansvar for ting som blir borte!
-
Kun drikkeflaske med vann er lov med inn i turnhallen. Vi kan evt. oppbevare mobiltelefon/andre verdisaker i en kurv i turnhallen, dette er også på eget ansvar!
-
Rydd opp etter deg, kast søppel og husk å ta med dine eiendeler før du reiser hjem!
Parkering og drop off
Parkering
-
Halden kommune har ikke bygget egen parkeringsplass som skal håndtere trafikken til Halden arena.
-
Vi anbefaler derfor samkjøring hvis mulig eller det kollektive.
-
Det er forbudt å parkere utenfor bygget/gatelangs (utenfor Halden arena) eller på parkeringsplassen til hjemmesykepleien.
-
Les mer på Halden kommune sin side om parkering
https://www.halden.kommune.no/halden-arena/tjenester/parkering/
Drop off/Kiss and ride
-
Hvis dere ikke skal parkere, men kun slippe av barna er det laget en egen «rundkjøring» for dette, kalt kiss and ride.
-
Innkjøringen til kiss and ride er ved siden av IFE bygget, barna går da rett frem mot Halden arena, over veien, forbi skolen og kommer da til hovedinngangen til Halden
arena.
-
Det er forbudt med innkjøring på hjemmesykepleien sin parkeringsplass for å slippe av barna!
Regler i turnhallen
Regler og retningslinjer i turnhallen
-
Kun gymnaster, trenere og tilsynsvakter/hallverter skal oppholde seg i turnhallen (det kan gjøres unntak der det er behov for en foresatt tilstede, dette etter avtale med hovedtrener/daglig leder).
-
Gymnaster og foresatte skal respektere og følge foreningens og trenerne sine regler og retningslinjer på trening, da dette omhandler sikkerhet.
-
Gymnaster, foresatte og trenere skal respektere og følge opp tilbakemeldinger fra tilsynsvaktene/hallvertene (gulv vest).
-
Mat og drikke (unntak vannflaske) er forbudt i turnhallen
-
Forbudt med sko i turnhallen (gymnastene kan bruke sokker/antisklisokker/turnsko
eller gå barbeint. Gymnaster med vorter på føttene skal bruke antisklisokker eller
turnsko).
-
Bekledning: Mest mulig tettsittende treningsklær, dette omhandler sikkerhet for
gymnasten når trener sikrer i ulike turnelementer.
-
Langt hår skal være oppsatt, omhandler sikkerhet for gymnasten.
-
Alt av smykker, armbånd, klokker, øreringer, ringer, øredobber, piercing, hårpynt, m.m. må tas av før treningsstart. Omhandler sikkerhet for gymnasten.
-
Det er flere partier som trener samtidig i turnhallen, det er derfor viktig at gymnasten vet hvilket parti han/hun går på, samt følger denne gruppen under trening.
Oppholdssted for foresatte
-
Ingen andre enn trenere, gymnaster og tilsynsvakter/hallverter får oppholde seg inne i turnhallen.
-
Foresatte kan oppholde seg i samme etasje som garderobene (U1) eller i kiosken ved hovedinngangen og etasjen over kiosken. I kiosken er det mulighet til å kjøpe mat og drikke i hverdager mellom kl. 17.00-20.00 (kiosken driftes av Halden Topphåndball).
-
Respekter reglene for opphold og antallsbegrensinger, og tilsynsvaktens (gul vest) eventuelle henvendelser.
-
Galleriet turnhall:
Man kan sitte maks 20 personer i galleriet (kortsiden av turnhallen) som har vinduer hvor man kan se ned i turnhallen, eller nedenfor trappen til høyre på ren sone (mot garderobe 9-12) maks 20 personer, man skal sitte slik at man kan gå fritt til garderober/trapp.
-
Ingen har lov til å sitte/stå i trappene eller ved heisen. Disse tallene og plasseringen har med rømningsveier å gjøre og er bestemt av Halden kommune. Tilsynsvakter har rett til å justere antallet ned ved behov.
-
Ved ren sone gulvskilt, må man enten ta av seg sko og sette i skohyllen, eller ta på blå sokker utenfor skoene!
-
Klappstoler skal settes tilbake i stol-stativet etter bruk!
Kiosk
-
Halden Topphåndball (HTH) drifter kiosken i Halden arena.
-
Kiosken er åpen i tidspunktet kl.17.00 – 20.00 på hverdager (mandag tom fredag).
-
Her er det muligheter for å sitte og slappe av med for eksempel en god kaffe og grov vaffel mens man venter. Kiosken også være en fin møteplass for å sosialisere seg med andre idrettsforeldre.
-
Da det selges diverse matvarer og snacks, ber vi dere være oppmerksomme, og gjøre barna oppmerksomme på hva de kjøper.
-
Det selges blant annet: brus, kaffe/te, sjokolademelk, yoghurt, frukt, pølse, toast, grove vafler, muslibarer, sjokolade, potetgull og annen snacks.
Gjenglemt
Fredrikshalds Turnforening
-
Fredrikshalds Turnforening har en egen gjenglemt kurv
-
Ta kontakt på post@fredrikshaldsturnforening.no om forespørsel angående gjenglemt tøy og diverse.
-
Gjenglemt tøy blir lagt ut med bilder på spond gruppene under "innlegg". Gjenglemt kan hentes innen 1 uke etter postet innlegg, etter dette blir det gitt bort til tøyinnsamling.
-
Minner om at Fredrikshalds Turnforening ikke tar ansvar for personlige eiendeler som blir mistet/borte/glemt
Halden kommune
-
Halden kommune har også en egen gjenglemt kurv på sitt lager.
-
Ta kontakt på post@fredrikshaldsturnforening.no om forespørsel angående gjenglemt tøy og diverse.
Tilsynsvaktordning og dugnadsarbeid
Tilsynsvakt/hallvert
Tilsynsvaktordning/hallvertordning på ettermiddag/kveld mellom kl. 17.00-22.00 på hverdager er et krav som Halden kommune/Halden idrettsråd har bestemt og som er nødvendig å stille opp på for at vi skal kunne avholde aktivitet i bygget. Det er derfor svært viktig at du møter opp på ditt satte tidspunkt!
-
I løpet av semesteret må alle med barn på våre partier stille som tilsynsvakter/hallverter i Halden arena/turnhall, dette vil gå på rullering i løpet av året. Dette pliktet du deg til da du meldte deg inn i foreningen (merk "medlemsvilkår").
-
En rulleringsliste med tilsynsvakter blir sendt til partiene i starten av hvert semester. Denne kan bli revidert underveis ved behov!
-
Det er maks 1-2 vakter du må stille på i løpet av semesteret. De som har barn på flere dager/partier og/eller konkurransepartier kan måtte stille opp flere ganger.
-
Du kan bli satt opp som vakt annen dag enn gymnasten trener.
-
Eventuelt bytte av dag må gjøres internt med hverandre (kan gjøres via spond appen), og det må sendes en sms til daglig leder på 95708862 om hvem du har byttet med.
Dugnadsarbeid
Fredrikshalds Turnforening er en frivillig organisasjon som er helt avhengig av at våre medlemmer/deres foresatte stiller opp på dugnadsarbeid i regi av foreningen.
Eksempler på dette er dugnad under ulike arrangementer slik som juleturnoppvisning, sommeroppvisning, aktivitetsdager, renhold av turnhallen, m.m.
Dugnadsgruppe
Har du litt ekstra dugnadsånd i deg, og ønsker du å stille opp mer for turnforeningen i våre hjerter?
Vi har en liten dugnadsgruppe som vi ønsker og har behov for flere med i. Dette er en gruppe som blir spurt om å hjelpe til under arrangemeter som vi arrangerer i løpet av året. Eksempler på arrangementer og arbeidsoppgaver: Juleturnoppvisning/aktivitetsdag, stå i kiosken/hjelpe til på kjøkkenet/være vakt/m.m.
Send en mail til post@fredrikshaldsturnforening.no dersom du er interessert i å bli lagt til i denne gruppen.
Vi trenger deres engasjement!
Fredrikshalds Turnforening
Spond
Hva er spond?
Spond er en lukket plattform for informasjon, oppmøteregistrering, kontaktinfo og aktiviteter for lag og foreninger. Spond er oversiktlig og brukervennlig!
Spond er både gratis å laste ned og å bruke.
Hva bruker vi spond til?
Vi bruker Spond for å registrere treninger/oppmøte og til påmelding til arrangementer, samt annen viktig informasjon vil bli lagt ut her.
Dersom gymnasten blir forsinket til sin trening kan du gi beskjed om dette i Spond appen, da får trenerne beskjed om dette.
All annen kommunikasjon fra medlemmer skal gå via mail til post@fredrikshaldsturnforening.no, meldingsforespørsler/henvendelser sendt i Spond vil ikke bli besvart! Ingen medlemmer i Spond-gruppene skal sende direktemelding til trenere i appen. Eventuelle meldinger vil ikke bli besvart!
Tips og råd Spond
-
Vi legger ut viktige meldinger/påminnelser på "veggen" vår (klikk på "innlegg" i spond gruppen)
-
Vi legger ut arrangement og faste treninger (klikk på "arrangement" i spond gruppen)
-
Vi kan sende gruppemelding (pushvarsel/ e-postvarsel).
-
Du kan sende melding direkte eller legge ut felles i spond gruppen.
-
Har du spørsmål til trener eller administrasjonen så benytt vår mail post@fredrikshaldsturnforening.no
-
Det er svært viktig at påmeldingsfrister i SPOND overholdes, ellers medfører det en del ekstra arbeid for administrasjonen.
Hvordan få spond på din telefon?
Last ned appen i app store eller androide app butikk. Pålogging i spond er mulig både fra PC og nettbrett/telefon (app).
For å få pushvarsler fra klubben må du laste ned appen på telefon (vi anbefaler og foretrekker at dere gjør dette!).
Hvordan registrere deg i spond?
-
Enten er du allerede lagt til i en gruppe ellers får du tilsendt en invitasjon med lenke/gruppekode av din trener/administrasjonen i Fredrikshalds Turnforening.
(Man legges inn i en fellesgruppe, eks "Basisturn jenter 6-7 år", samt egne undergrupper for hvilke dager man trener på, eks "Basisturn jenter 6-7 Tirsdag"). -
Godkjenn gruppeinvitasjonen eller legg inn gruppekoden manuelt (hvis du allerede har spond)
-
Fyll ut kontaktinfo på barnet og deg som foresatt. Viktig at alle felt blir lagt inn (fullt navn, fødselsdato, telefonnummer, mailadresse, m.m.)
-
I hovedgruppen/undergruppene vil trenere/administrasjonen opprette aktiviteter og arrangement samt dele viktig informasjon. Det er derfor viktig å ha på pushvarsler fra appen!
-
På faste arrangement (ordinære treninger) er man automatisk påmeldt trening, man må melde ifra dersom man ikke deltar på trening ved å trykke "avslå" på arrangementet/treningen, f.eks. ved sykdom/annet.
Varsling
Varsling
Fredrikshalds Turnforening skal være en trygg idrettsforening, med et tydelig og forsvarlig varslingssystem.
Dersom man opplever kritikkverdige forhold knyttet til vår
idrettsforening, har vi klare retningslinjer for hvordan dette skal håndteres profesjonelt.
-
I begrepet kritikkverdige forhold menes forhold, handlinger, unnlatelser eller praksis som er i strid med lov/ forskrift/ rettsregler/skriftlige etiske retningslinjer i NIF, eller i
strid med etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet, jf. aml. § 2 A-1 (2).
-
Ved uenighet eller konflikt internt, oppfordrer vi til å ta kontakt med personen/gruppen det gjelder og prøve å løse konflikten først. Dersom dere ikke kommer til enighet eller har behov for ytterligere bistand, kan vårt varslingssystem benyttes.
-
Varsling betyr å melde fra enten skriftlig eller muntlig til daglig leder eller styret i Fredrikshalds Turnforening. Du kan skrive en e-post, sende en melding, ringe og fortelle eller be om et personlig møte for å fortelle hva som har skjedd.
-
Varsler kan sendes inn enten anonymt eller personlig. Vi vil gi deg beskjed når varselet er mottatt og holde deg oppdatert om hva som skjer videre. Ta også kontakt om du føler deg utrygg eller er usikker på hva som skjer. Som varsler er det viktig at du føler deg ivaretatt og møtt på en trygg og god måte.
-
Om du synes det er vanskelig å si fra på egenhånd, spør om hjelp fra en du stoler på.
-
Fredrikshalds Turnforening følger NIF sine retningslinjer for varsling. For mer informasjon om varslingsgrunnlag, varslingsforløp og håndtering se følgende side https://www.idrettsforbundet.no/om-nif/varslinger-i-norges-idrettsforbund/
Varsling - kontaktinfo
Du kan få råd og hjelp fra følgende kontakter i Fredrikshalds Turnforening.
-
Hovedtrener for ditt parti
-
Daglig leder i idrettsforeningen
-
Styreleder i idrettsforeningen
-
Sende en e-post til kontoret: post@fredrikshaldsturnforening.no
-
Ring oss på mobil: 95708862 (daglig leder)
Norges Gymnastikk- og Turnforbund (NGTF) har også en egen kontaktperson som bistår i varslingssaker. Ta kontakt med Maria Karin Dalsbø, dersom du lurer på noe i denne sammenheng.
-
Mobil: 974 86 207
-
E-post: maria.dalsbo@gymogturn.no
-
Hjemmeside NGTF: https://gymogturn.no/verdiarbeid/varsling/